Letenje bespilotnom letjelicom, poznatijom kao dron, posljednjih je godina postalo iznimno popularno u cijelom svijetu. Koristi ga se kako u poslovne, tako i u privatne svrhe.
Dronovi su sektor zračnog prometa koji se brzo razvija i ima velik potencijal za gospodarski napredak u Europskoj uniji. Zato je EU donio uredbu za sigurnu integraciju bespilotnih letjelica na daljinsko upravljanje u europski zračni prostor.
Obzirom na povećani broj dronova na tržištu te time aktivniji zračni promet ukazala se potreba boljeg zakonskog uređenja kojim se uređuju obveze pilota i procedura korištenja dronova.
Nova pravila izložila su postojeće pilote koji su do sada bezbrično upravljali dronovima, kao i one buduće pilote, strožim pravilima.
Stroža pravila, međutim, ne predstavljaju pokušaj opstruiranja pilota u letovima, već sasvim razumljivo, omogućavaju sigurnost zračnog prostora, kako za ljude i imovinu na tlu, tako i za druge korisnike zračnog prostora.
Sa dolaskom ljeta povećava se broj letova dronom pa je korisno objasniti nova pravila, kako ne bi došlo do neželjenih posljedica (nastanka štete ili kazne) posebno uzevši u obzir činjenicu da su dronovi na tržištu dostupni svima.
Pridržavanje pravila omogućit će sudjelovanje u zračnom prometu, a spriječiti prizemljenje.

NOVA PRAVILA
Pravila su kompleksna, te se samim time ne iznose ovdje u cijelosti, no zato će biti izložene osnovne smjernice.
Prvog srpnja 2019. godine na snagu su stupile dvije uredbe Europske komisije koje uređuju područje bespilotnih zrakoplova, a to su:
- Uredba (EU) 2019/945 o sustavima bespilotnih zrakoplova i o operatorima sustava bespilotnih zrakoplova iz trećih zemalja
- Uredba (EU) 2019/947 o pravilima i postupcima za rad bespilotnih zrakoplova
Sukladno odredbama provedbene Uredbi Komisije (EU) 2019/947 od dana 24. svibnja 2019. o pravilima i postupcima za rad bespilotnih zrakoplova svi UAS operatori se moraju registrirati:
- kad unutar „otvorene kategorije“ izvode operacije bespilotnim zrakoplovima dopuštene mase pri polijetanju od najmanje 250 g ili bespilotnim zrakoplovima koji u slučaju udara na čovjeka mogu prenijeti kinetičku energiju veću od 80 J ili bespilotnim zrakoplovima opremljenima senzorima koji mogu prikupljati osobne podatke osim ako je riječ o bespilotnim zrakoplovima koji se smatraju igračkama u skladu s Direktivom 2009/48/EZ.
- kad bespilotnim zrakoplovima, neovisno o njihovoj masi, izvode operacije unutar „posebne kategorije“.
Svi UAS operatori koji su bili evidentirani pri Hrvatskoj agenciji za civilno zrakoplovstvo za izvođenje letačkih operacija sukladno Pravilniku o sustavima bespilotnih zrakoplova moraju se ponovo registrirati. Ovom novom registracijom UAS operator smije izvoditi operacije bespilotnim zrakoplovom u otvorenoj kategoriji u bilo kojoj državi članici Europske Unije i dobiti će jedinstveni registarski broj kojim mora označiti sve svoje bespilotne zrakoplove.
Registracija UAS operatera nije potrebna ukoliko su zadovoljena sva tri sljedeća uvjeta: da je najveća dopuštena masa drona pri polijetanju manja od 250 grama, da dron ne može prenijeti kinetičku energiju veću od 80J i da nije opremljen senzorima za prikupljanje osobnih podataka (kamera, mikrofon). Zadnji uvjet je ujedno novitet kod novih pravila, pa je tako potrebna obvezna registracija dronova s kamerom, što predstavlja izazov u poslovanju poduzetnika koji se bave fotografiranjem i snimanjem.
Nova pravila se tiču i registracije dronova jer je uvedena obveza polaganja ispita.
Početkom primjene Provedbene Uredbe Komisije (EU) 2019/947 od 24. svibnja 2019. o pravilima i postupcima za rad bespilotnih zrakoplova, udaljeni piloti prije izvođenja operacija bespilotnim zrakoplovima u „otvorenoj kategoriji“ morati položiti teorijski ispit. Ispit se polaže pred Hrvatskom agencijom za civilno zrakoplovstvo, na čijoj je stranici navedena i procedura. Sve potrebno nalazi se na mrežnoj stranici agencije. https://www.ccaa.hr/osposobljavanje-za-udaljene-pilote-za-potkategorije-a1a3-otvorene-kategorije-28241.
„Otvorena kategorija” UAS operacija podijeljena je na tri potkategorije: A1, A2 i A3, na temelju radnih ograničenja, zahtjeva koji se odnose na udaljene pilote i tehničkih zahtjeva za UAS-e.
Online ispit za potkategorije A1/A3 otvorene kategorije moraju položiti udaljeni piloti prije izvođenja operacija bespilotnim zrakoplovima u bilo kojoj potkategoriji otvorene kategorije (A1 ili A2 ili A3). Udaljeni piloti koji izvode operacije bespilotnim zrakoplovima najveće dopuštene mase pri polijetanju, uključujući korisni teret, manje od 250 g i maksimalne brzine manje od 19 m/s ili klase C0 moraju biti upoznati s uputama proizvođača UAS-a.
Prije izvođenja operacija u A2 potkategoriji otvorene kategorije bespilotnim zrakoplovima klase C2 ili bespilotnim zrakoplovima koji ne ispunjavaju zahtjeve Delegirane Uredbe Komisije (EU) 2019/945 (bespilotni zrakoplov nema oznaku klase C2) najveće dopuštene mase pri polijetanju manje od 2 kg, udaljeni piloti moraju položiti i ispit za potkategoriju A2 otvorene kategorije u Hrvatskoj agenciji za civilno zrakoplovstvo.
Posebno je pitanje uređenje prodaje dronova na način da je trgovac koji prodaje dronove obavezan obavijestiti kupce da ako žele letjeti moraju biti registrirani.
Pravilnikom o sustavima bespilotnih zrakoplova kao provedbenim propisom propisuju se uvjeti za sigurnu uporabu bespilotnih zrakoplova operativne mase do i uključujući 150 kilograma te uvjeti kojima moraju udovoljavati osobe koje sudjeluju u izvođenju letova tim zrakoplovima.
Nešto o tome i na https://gov.hr/hr/upravljanje-i-koristenje-sustava-bespilotnih-zrakoplova-tzv-dronova/1548.
Pravilnikom o letenju zrakoplova utvrđuju se uvjeti, način, pravila i postupci letenja zrakoplova radi sigurnog odvijanja zračnog prometa.
Zakonom o zračnom prometu propisane su kazne za prekršitelje, a kreću se od upozorenja, novčanih kazni u rasponu od 5.000,00 kuna pa naviše, do privremenog ili stalnog oduzimanja pilotskih dozvola i odobrenja/registracija operatora zrakoplova).
Poseban osvrt zaslužuje Uredba o snimanju iz zraka, i to sa aspekta zaštite osobnih podataka.
Snimati iz zraka državno područje Republike Hrvatske mogu pravne i fizičke osobe registrirane za djelatnost snimanja iz zraka pri nadležnim tijelima država u kojima imaju poslovni nastan, nakon pribavljenog odobrenja za snimanje iz zraka.
Operator snimanja koji upravlja uređajem za snimanje postavljenim na bespilotnom zrakoplovu dužan je prilikom obavljanja snimanja pridržavati se i odredaba propisa koji uređuju zaštitu osobnih podataka.
Operator zrakoplova koji sudjeluje u operacijama snimanja iz zraka mora prije snimanja iz zraka najaviti i usuglasiti operacije snimanja iz zraka s nadležnom kontrolom zračnog prometa (Hrvatska kontrola zračne plovidbe), u skladu s propisima koji uređuju zračni promet.
Zahtjev za izdavanje odobrenja za snimanje iz zraka podnosi se Državnoj geodetskoj upravi.
U skladu je to s načelom zaštite osobnih podataka s obzirom da se kod snimanja radi o snimki lica kao osobnom podatku. Naime, nije dopušteno snimati osobu iz zraka bez njezinog prethodnog odobrenja.
Iako se nova pravila primarno ne dotiču pitanja zaštite osobnih podataka, posredno se ta tematika nameće, s obzirom na činjenicu da snimanje dronovima obuhvaća velik broj sudionika čije odobrenje za snimanje je teško pribaviti. Bit će interesantno vidjeti kako će nova pravila utjecati na snimanja u budućnosti.

TREND
Tržište dronova će zasigurno nastaviti rasti u budućnosti.
Već sada dron se nameće kao koristan alat u poslovanju u mnogim sektorima, te je sasvim sigurno jedan od važnih medija prilikom izvođenja aktivnosti u poslovnom i privatnom svijetu, dok bi u budućnosti mogao postati neizostavan.
Polaganje ispita i registracija dronova ne sprečava sve one koji žele izvoditi letačke operacije u njihovom naumu već, kao i u slučaju polaganja vozačkog ispita i registracije vozila, omogućava pravilno i sigurno sudjelovanje u prometu.
Uskoro će postati normalno da se dronovima raznosi pošta, dostavlja hrana.
Korištenje dronova otvara mogućnosti za mnoga inovativna poslovna rješenja, uz preduvjet pravnog uređenja.
Pravna regulativa bit će smjernica i inovatorima u sektoru proizvodnje dronova.